onsdag, mars 08, 2006

SVT satsar på svenskans roligaste ord

SVT har börjat bombardera mig med pressmeddelanden. Jag har ingen lust att bli en megafon, men i dag fick jag ett mejl som jag faktiskt gick igång på. Det är nämligen dags för inspelningsstart av "Snapphanar", som ska bli en av årets julsatsningar hos SVT.

Jag har alltid tyckt att ordet snapphane är något av det härligaste vi har i det svenska språket. Jag menar, betänk att det där otroligt söta namnet fick svenska kungar under andra halvan av 1600-talet att skaka av vrede. Det låter ju som hämtat ur en Mästerdetektiven Blomkvist-bok av Astrid Lindgren. Men ack nej.

I vilket fall som helst, i jul ska det snapphanas i SVT i 'en mustig äventyrsberättelse i två 90-minutersavsnitt om hjältemod, jakt på hämnd och förbjuden kärlek'. André Sjöberg, Tuva Novotny, Anders Ekborg och Gustaf Skarsgård syns i de ledande rollerna, manuset är skrivet av Niklas Rockström, och Måns Mårlind och Björn Stein - männen bakom "Storm" - regisserar.

Snapphane. Det kan bli hur kul som helst det här. Om ni inte har koll på vad de här ljusskygga typerna sysslade med, kolla in deras historik hos Wikipedia.

4 Comments:

Blogger karin said...

Hmm. Storm-regissörer och Tuva och Gustaf? Kanske det. Mest är jag tacksam för ett tv-projekt där vi slipper det vanliga gänget ur "skådespelareliten": Persbrandt, Endre, Kjell Bergkvist, Bonnevie, Lassgård.

08 mars, 2006 11:39  
Blogger karin said...

insåg precis vad de alla har gemensamt: fantastiskt usla Tre solar (som för övrigt är riktigt fin underhållning, om man är på rätt humör). Att Hobert inte fick näringsförbud på tio år efter den sörjan är ett mysterium. Iofs hade det väl gjort hans fru halvt arbetslös.

08 mars, 2006 11:41  
Anonymous Anonym said...

Niklas Rockström är en doldis, men jag råkar veta att han är riktigt bra! Kan bli kul, detta.

08 mars, 2006 16:53  
Blogger Urologen said...

Var det inte Dolph Lundgren som var inblandad i projektet Snapphanar någon gång för herrans många år sedan?

10 mars, 2006 13:19  

Skicka en kommentar

<< Home