måndag, mars 06, 2006

Jädra geishor säger jag bara

Jaha, det var det det. Årets Oscarsgala är över, tidsschemat hölls, Stewart var rätt så rolig och skandalerna uteblev.

Men nu undrar ju alla hur det gick med min tippning. Well, nja, nä - jag är rätt missnöjd. 15 rätt av 24 blev det, och det känns inte okej. Man bör ha minst 17 för att vara med i matchen.

Men vi tar det positiva först - i de tio tunga klasserna (skådespelare, film, regi, manus, dokumentär plus icke-engelskspråkiga räknar jag dit) hade jag nio rätt. Jag missade "Crash" som bästa film, men det gjorde å andra sidan nästan alla andra också. Faktum är att jag personligen tyckte den var bättre än "Brokeback Mountain", så det är inget jag gråter mig till sömns över i kväll.

Min stora miss var att jag felbedömde juryns intresse för "En geishas memoarer" och "Good night, and good luck". Jag trodde att juryn skulle gilla Clooneys fantastiskt fina film mer än den urtråkiga geishafilmen, men tji fick jag. Och ändå lovade jag mig själv att inte rösta med hjärtat. Men ni vet ju hur det är, man kommer ALDRIG undan sina känslor helt och fullt, och hjärtat är bedrägligast av allt som JT Leroy sa, även fast han nu råkade vara en bluff. Det kostade mig tre pinnar på olika sätt.

Nåja, här är hela listan med mina kommentarer:

Bästa film: Crash FEL
Shit alltså, i den tyngsta klassen av dem alla gick jag (och nästan alla andra) på pumpen. Men jag nämnde någonstans att "Crash" fick sjukt mycket hyllningar i USA förra sommaren. Det mindes uppenbarligen juryn.

Bästa regi: Ang Lee RÄTT
När nu inte "Brokeback Mountain" fick filmpriset, så hade något annat än det här varit en omöjlighet.

Bästa skådespelare, kvinnlig: Reese Witherspoon RÄTT
Det är bara att konstatera det jag skrev i går: Hollywood har äntligen fått en ny leading lady efter Julia Roberts.

Bästa skådespelare, manlig: Philip Seymour Hoffman RÄTT
Kommer knappast att bli någon leading man av rang, men han är strålande i "Capote".



Bästa skådespelare, kvinnlig biroll: Rachel Weisz RÄTT
Jag är rätt nöjd med att jag lyckades pricka in båda birollsklasserna, de är oftast helt hopplösa.

Bästa skådespelare, manlig biroll: George Clooney RÄTT
Se ovan.

Bästa originalmanus: Crash RÄTT
Komplicerad och snyggt ihopsydd, så det var väntat.

Bästa manus utifrån annan förlaga: Brokeback Mountain RÄTT
Kvällens två tunga filmer fick manuspriserna. Så jämlikt att det nästan känns svenskt.

Bästa animerade film: Wallace & Gromit - Varulvskaninens förbannelse RÄTT
Som sagt - det räckte att den konstige japanen fick det senast.

Bästa icke-engelskspråkiga film: Tsotsi RÄTT
Juryn vågade inte rösta på "Paradise now". Eller så ville de inte.

Bästa dokumentär: Pingvinresan RÄTT
Något annat var en omöjlighet efter de här djurens framfart på amerikanska biografer.

Bästa foto: En geishas memoarer FEL
Jag tippade på "Good night, and good luck". Jag trodde verkligen att Clooneys film skulle få en statyett här, men ledamöterna tyckte annorlunda. Oh well, geishafilmen var ju rätt snygg antar jag.

Bästa klippning: Crash RÄTT
Ja, vad ska man säga, det gick som jag anade.

Bästa scenografi: En geishas memoarer FEL
Juryn VILLE inte ge något till "Good night", så jag gick bet igen. Jädra geishor.

Bästa kostym: En geishas memoarer RÄTT
Fast det var ju tur att jag tippade den som vinnare på nåt ställe...

Bästa smink: Berättelsen om Narnia - häxan och lejonet RÄTT
Djuren var ju rätt fint sminkade.

Bästa filmmusik: Brokeback mountain FEL
Jag var helt övertygad om att John Williams skulle få priset, han hade ju två nomineringar i den här klassen ("Geisha" och "München"), men tji fick jag.

Bästa sång: Hustle & Flow FEL
Jag var inte ens på kartan i den här klassen. Har inte sett vinnarfilmen, och således inte hört låten 'It's hard out here for a pimp' av Three 6 Mafia.

Bästa ljudredigering: King Kong RÄTT
Det small och brakade rätt skönt som sagt.

Bästa ljudmix: King Kong FEL
Jag trodde på "Walk the line". Men Oscarsjuryn gillade apan mer än Reese och Joaquin.

Bästa specialeffekter: King Kong RÄTT
Kanske kvällens minst överraskande vinst.

Bästa kortfilm: Six shooter FEL
Jag hade inte sett någon av filmerna. Min gissning på tyska "Ausreisser" blev helt åt skogen fel.

Bästa animerade kortfilm: The moon and the son FEL
Jag trodde på "9" eftersom Tim Burton ska producera en långfilmsversion av den.

Bästa kortfilmsdokumentär: A note of triumph FEL
Jag gissade på att Sydafrika skulle få sin andra Oscar för kvällen här. Not so.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra gissat ändå. Jag tycker de borde införa lite nya kategorier. Typ bästa HBT-gestaltning och bästa fejkade brytning på engelska.

06 mars, 2006 09:36  
Blogger karin said...

fast har inte reese varit julias arvtagerska rätt länge nu? hon har ju varit grymt populär i evigheter - och har dessutom gått om julia i löneligan, läste jag nyligen. annars: bra gissat.

06 mars, 2006 12:43  
Blogger 43 minuter said...

Jo, arvtagare har hon varit länge, men nu har hon axlat manteln också.

06 mars, 2006 20:49  
Blogger Writers Edge said...

Ja, jag hade ju hoppats på det som Hoffman lovade innan - att han skulle göra sig så jobbig att de skulle få bära honom av scenen om han vann och fick hålla tal!

06 mars, 2006 20:55  

Skicka en kommentar

<< Home