söndag, mars 05, 2006

I natt så smäller det

I kväll, eller rättare sagt i natt, så är det dags för Jon Stewart att leda Oscarsgalan. Och trots att inte Oscarsgalan premierar tv, så kan jag inte hålla mig från att sia om hur det ska gå. Det är ju ändå en tv-sänd gala (inför-sändningen börjar klockan 01.00 på Kanal 5, galan i sig en timme senare), och det är en tv-kille som leder den. Så utan vidare krusiduller, here we go, i alla 24 klasserna. Observera att det här är en helt osentimental lista, där jag inte röstar med hjärtat utan med hjärnan, så gott det nu går. Facit för hur jag presterade kommer i morgon.

Bästa film: Brokeback Mountain
Jag tycker att alla fem filmerna ("Capote", "Crash", "Good night, and good luck" och "München") är finfina filmer, men det ska liksom vara en gay-western i år. Helt ohotad segrare.

Bästa regi: Ang Lee
Som sagt, det ska vara en gay-western i år. Nuff said.

Bästa skådespelare, kvinnlig: Reese Witherspoon
De enda två som kan komma ifråga om att vinna är Witherspoon och Felicity Huffman för "Transamerica". Fram till i fredags kväll, när jag såg "Walk the line", så höll jag Huffman som favorit, för jag tycker att hon var helt suverän som transsexuell. Men så såg jag Witherspoon leverera i biosalongen på ett sätt som gjorde att tiden stannade. Ända sedan "Legally blonde" har jag tyckt att hon är något av det charmigaste som går i ett par skor. Efter i kväll har Hollywood en ny leading lady efter Julia Roberts.

Bästa skådespelare, manlig: Philip Seymour Hoffman
Bländande i "Capote". Enda motståndaren skulle väl kunna vara Heath Ledger från "Brokeback Mountain", men han måste i den filmen slåss mot lika starka Jake Gyllenhaal och Michelle Willams om utrymmet på duken, vilket gör att han inte syns lika mycket. Så Hoffman vinner.

Bästa skådespelare, kvinnlig biroll: Rachel Weisz
Tillsammans med den manliga birolls-klassen den svåraste att tippa. Men jag tror att Weisz vinner för sin insats i "The constant gardener" över Michelle Wiliams från "Brokeback". Anledningen? Well, de är svåra att välja mellan, men Williams är alltför känd som tv-skådis från "Dawson's Creek" för att falla tillräckligt många i den åldersstigna juryn i smaken. Och jo, jag vet att Hilary Swank var mest känd för sin roll i "Beverly Hills" när hon vann sin första Oscar för "Boy's don't cry", men hon gjorde en förvandlingsnummer-roll i den, och sånt faller juryn nästan alltid för.

Bästa skådespelare, manlig biroll: George Clooney
Clooney är nominerad i tre klasser (bästa regi och originalmanus för "Good night" och biroll för "Syriana"), men eftersom han inte vinner någon av de andra två klasserna, så får han den här.

Bästa originalmanus: Crash
Främsta utmanaren är "Good night", men "Crash" är komplicerad och snyggt ihopsydd, så den vinner. Faktumet att den inte vinner någon av de andra tunga klasserna den är nominerad i (film, regi och manlig biroll) spelar självklart också in. Synd bara att det sker på "Good night, and good lucks" bekostnad, som inte får en enda tung statyett med sig hem. Men det tycker Oscarsjuryns medlemmar att de kompenserar genom att ge Clooney birollsstatyetten för "Syriana".

Bästa manus utifrån annan förlaga: Brokeback Mountain
Därför att det (nästan nästan) alltid finns en film som måste sopa hem någorlunda i de tunga klasserna. Personligen skulle jag ge det till "The constant gardener". Men så funkar det ju inte.

Bästa animerade film: Wallace & Gromit - Varulvskaninens förbannelse
Jag tror att juryn tycker att Burtons "Corpse bride" är lite för skruvad, och att det får vara nog med Oscars till mystiska japanska animerade filmer (Miyazaki, som är nominerad för "Det levande slottet", vann ju med "Spirited away" härom året).

Bästa icke-engelskspråkiga film: Tsotsi
Jag skulle vilja säga "Paradise now", men jag tror inte att juryn vågar. Sydafrika är inte lika laddat som palestinska självmordsbombare.

Bästa dokumentär: Pingvinresan
Må ha passerat rätt obemärkt förbi här hemma, men i USA blev den ett fenomen.

Bästa foto: Good night, and good luck
Jag tror att Clooneys film får en sympatistatyett här, eftersom "Good night" inte får någon av de tunga priserna. "Brokeback" ligger näst bäst till.

Bästa klippning: Crash
Ännu en kompensationsstatyett. "Crash" överöstes med beröm i USA förra året, och juryn tycker nog att den premierat den lite för lite i de tunga klasserna.

Bästa scenografi: Good night, and good luck
Den är sjukt snygg i all sin svartvithet. Bara för det går säkert "En geishas memoarer" och vinner. Men jag VILL inte det, för jag tyckte den var mördande tråkig.

Bästa kostym: En geishas memoarer
Den här jättetråkiga filmen har ändå sex nomineringar, och ett par vinner den säkert. Den här är en av dem.

Bästa smink: Berättelsen om Narnia - häxan och lejonet
Skulle kunna gå till "Star wars", men nej, jag tror inte det.

Bästa filmmusik: En geishas memoarer
John Williams är nominerad både för "München" och "En geishas memoarer", men musiken i geishafilmen är mer traditionell. Det går hem här.

Bästa sång:
Crash
Jag skulle vilja säga att Dolly Partons låt 'Travelin' thru' för "Transamerica" ska vinna eftersom jag gillar Dolly, men jag har inte ett minne av den låten. Däremot minns jag 'In the deep' av Kathleen 'Bird' York och Michael Becker i "Crash". Det gör nog juryn också.

Bästa ljudredigering: King Kong
Peter Jacksons film lär inte gå hem helt tomhänt. Och jädrar vad det small och brakade ibland.

Bästa ljudmix: Walk the line
För att såväl Reese Witherspoon som Joaquin Phoenix sjunger själva, och det låter helt fantastiskt.

Bästa specialeffekter: King Kong
För slutscenerna på toppen av Empire State Building när Kong slåss mot stridsplanen. Makalöst imponerande gjort.

Bästa kortfilm: Ausreisser
För att ... nä, jag skojade bara, jag har faktiskt inte sett en enda av dem. Men tyska Ausreisser ligger bäst till hos de flesta andra siare, så jag hakar på.

Bästa animerade kortfilm: 9
Samma sak här. Och för att Tim Burton tydligen ska producera en långfilmsversion av den.

Bästa kortfilmsdokumentär: The death of Kevin Carter
För att den kommer från Sydafrika, och jag tror att de belönas med två priser i kväll.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tror du verkligen att akademin resonerar så att: "Nej men den här filmen fick inte det priset så då ger vi den det här priset istället."? Jag tvivlar.

05 mars, 2006 17:25  
Blogger 43 minuter said...

Inte akademin som helhet, men de enskilda ledamöterna (som väl är cirka 5000 om jag inte minns fel) är jag helt övertygad om resonerar så - åtminstone till viss del - när de sitter med sina röstningstalonger framför tv-apparaterna och kollar på tittkopior av de nominerade filmerna. De är ju bara människor, för guds skull.

05 mars, 2006 17:43  
Blogger karin said...

jag håller med dig nästan på varje punkt. fast jag hoppas lite på catherine keenans harper lee-porträtt.

05 mars, 2006 19:09  
Blogger carina said...

Det är ju ofta så också att en del priser delas ut mer för "lång och trogen tjänst" än för själva prestationen.
Är det en ung skådis som är nominerad mot nån som vart med i massa filmer och inte vunnit nåt pris så blir det oftast den mer meriterade som vinner. Den unga nykomlingen kan ju alltid vinna senare... *ler*

05 mars, 2006 21:02  
Blogger Silverfisken said...

Sitter och tittar just nu, och än så länge ser du ju ut att ha prickat in nästan alla rätt.

06 mars, 2006 03:55  

Skicka en kommentar

<< Home