söndag, mars 12, 2006

Blue in the face

Observera att det här inlägget innehåller spoilers om säsongsavslutningen av "Battlestar Galactica".

66 minuter och 50 sekunder pågick säsongsavslutningen av "Battlestar Galactica". Jag tror inte att jag någonsin tidigare varit så på helspänn genom ett helt tv-avsnitt. Oh my gods, som de säger i serien. Jag kunde inte andas.

För det spelar liksom ingen roll att jag skrivit det hundra gånger tidigare här för det tål att sägas om och om och om igen - "Battlestar Galactica" är det bästa som sänds på tv. Säsongsavslutningen för år levde upp till varje förväntning jag kunde tänkas ha haft och svämmade sedan över, även om den första kvarten innehöll ett par logiska ... nja inte luckor men däremot genvägar men det spelar ingen roll för det som hände sedan fick mig att glömma allt utom perfektionen. Människan är rutten, den goda är ond, den onda är ... öh, också ond, men ändå. Fatta att president Roslin riggade valet. Fatta att befälhavare Adama tvingade henne att ge upp segern när han fick reda på det, trots att han visste att exakt alla skulle förlora big time på det, trots att han fick reda på att den blivande president Baltar var den som sålde ut mänskligheten till cylonerna. Fatta att han hinner vara president i ungefär tio sekunder innan en femtedel av mänskligheten har utplånats. Fatta att manusförfattarna helt sonika spolar fram ett år i tiden, fatta att Adama har skaffat mustasch, fatta att vi tvingas se människorna leva spillror av liv i en flyktinglägerliknande tillvaro som de inbillar sig är frihet innan vi inser att flyktinglägerskänslan snart ska bli ett koncentrationsläger när den oundvikliga cylon-invasionen kommer och vi tvingas se på när mänskligheten kapitulerar villkorslöst under maskinerna som marscherar in på Leni Riefenstahl-vis, maskiner som de en gång själva skapade.

Nej, jag klarar inte att sätta ord på det. Jag har sovit alldeles för lite den senaste tiden och därtill lider jag av baksmälla vilket helt säkert påverkar det intryck som de här 66 minutrarna och 50 sekundrarna har på mig och även min förmåga att fästa tankarna och intrycken och känslorna på pränt, men det spelar ingen roll för jag har just bevittnat tv-historia. Det har viskats på nätet om att något var på väg att ske, men jag vågade inte tro att manusförfattarna skulle ge sig på att styra om historien så ofantligt inom loppet av en dryg timme. Men det gjorde de.

I oktober börjar säsong tre, och jag fattar inte vad jag ska sysselsätta mig med till dess. Förutom att kolla på dvd-boxen av säsong ett igen då, och vänta på att säsong två släpps. Inget annat känns viktigt just nu.

11 Comments:

Blogger Kent Brockman said...

Efter att serien stått och trampat vatten ett par avsnitt så kommer tre riktigt starka avsnitt och avslutar säsongen. Undrar vilken riktning som serien kommer att ta nu.
Hoppas att vi får se mer av Dean Stockwell. Lysande. I'm no frakking cylon!....oh

12 mars, 2006 21:57  
Blogger Patrick said...

"Battlestar Galactica" är det bästa som sänds på tv.

So say we all!

Avslutningen var nästan chockartad - på ett bra sätt :-)
Kan rekommendera podcastarna med Ronald Moore: http://www.scifi.com/battlestar/downloads/podcast/

12 mars, 2006 22:01  
Blogger Andreas said...

Fenomenalt avsnitt. Dock så tyckte jag att story hoppade lite mycket. Lite för "disjointed" för att använda ett engelskt uttryck. Kändes som en dröm emellanåt.

Trodde att 3 månader Prison Break uppehåll skulle knäcka mig. Hur i helvete skall man klara av 6 månader utan uppföljning till BSG!

*muttrar* bäst för Sopranos att nya säsongen blir den bästa någonsin....

13 mars, 2006 07:04  
Anonymous Anonym said...

Två ord: Twin Peaks
:]

13 mars, 2006 08:52  
Anonymous Anonym said...

O_K_T_O_B_E_R
Det är orimligt, ovärdigt, ruttet, hur ska man kunna vänta så länge? Måste hitta ett substitut och det nu. Såg ut Surface och den var helt ok, måste ha en bra SF-serie att följa under våren, hjälp någon?

13 mars, 2006 20:35  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Oktober känns lite jobbigt såhär precis efter, men det finns andra serier att följa mellan nu och då, och en säkert en hel hög gamla saker man missat men kan ta igen.

Själv funderar jag skarpt på att ta tag i Farscape (sett halva första säsongen, bara, jag skäms!), Odessey 5 och antagligen Surface. Och DS9. Och det är bara SF-orienterade.

Så mycket TV, så lite liv...

13 mars, 2006 22:12  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig till 100%! Säsongens sista avsnitt var verkligen tv-historia. Jag har aldrig varit med om något liknande, och har nästan kramp i nacken efter att ha suttit framåtlutad för att inte missa en frame av avsnittet. Det är kaxigt, våghalsigt och olidligt underhållande.

Men ett säsongsuppehåll på nästan sju månader är ju liten av en skandal! Hur ska man överleva ...

15 mars, 2006 12:00  
Anonymous Anonym said...

Kan bara instämma, resta nackhår, tv-historia etc etc. Och vad ska jag göra till OKOTOBER? Varken frugan eller jag förstod att det var säsongsavslutning även om det hände helt absurda saker. Hur kan man vara så djärv som manusförfattare? Man känner sig smått religös...

Jag har försökt ersätta med babylon 5 (som inte håller måttet) och firefly (som mer känns som en westernserie, även om kvaliteten är bättre än B5)
Ska kolla några avsnitt till...

Andra tips?

16 mars, 2006 16:04  
Anonymous Anonym said...

DVD från säsong två har ju redan släppts. Dock enbart del1 av säsong 2.

17 mars, 2006 15:11  
Blogger Fredrik Bojerud said...

Instämmer i hyllningskörerna kring BSG. Det jag tar med mig starkast från denna säsnong är dock avsnitten med Admiral Nelena Cain och hennes PEGASUS. Sannolikt det mest beroendeframkannade drama jag sett.

Som en liten tröst kan jag tipsa om ett annat drama där de onda är de goda och vice versa. Eller om det var tvärt om!? ;-D

The Shield!

Inte SciFi, men tillräckligt spejsat och sjukt bra drama med gedigna skådisar.

Första säsongerna finns på DVD och säsong 5 går för full just nu!

17 mars, 2006 21:44  
Blogger Matt said...

Jag håller med om att BSG är bra och säsongsavslutningen var kanon. Det behövdes en liten omstart efter att det inte hänt så mycket på ett tag. Men det bästa som sänts på tv vet jag inte. I Sci-fi genren tycker jag Firefly är bättre.

21 mars, 2006 17:17  

Skicka en kommentar

<< Home